Eerste dagen in the golden land - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Astrid en Levi - WaarBenJij.nu Eerste dagen in the golden land - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Astrid en Levi - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in the golden land

Blijf op de hoogte en volg Astrid en Levi

02 Juli 2014 | Myanmar, Nyaungshwe

Geacht thuisfront,

Daar is ie dan, onze eerste blog. Nadat de stroom uitviel tijdens de eerste poging, hopen we dat het bloggen deze keer wel gaat lukken. Na een prima vlucht naar Seoul, waar Astrid alleen maar heeft geslagen, een heerlijk relaxte overstap, waar Astrid alleen maar heeft geslapen en een iets wat turbulente vlucht naar Yangon, waar Astrid ook alleen maar heeft geslapen, kwamen we om half 11 's avonds aan in Yangon. Toen we naar ons hotel in de sloppenwijken gingen, wisten we dat we werden afgezet, maar we hadden geen kracht meer om af te dingen. Onderweg kunnen we al een glimp opvangen van Yangon, the garden city, by night. Eenmaal bij ons hostel aangekomen, gaan we direct naar bed. (Wonder boven wonder is Astrid nog steeds moe...) Gelukkig hebben we airco in onze kamer, want het is nog steeds heel warm buiten. De volgende dag hebben we een ietswat slome start, maar na een prima ontbijtje gaan we om een uur of half 12 de stad in. We gaan lopend richting Bo Tataung tempel. Deze tempel zou een paar haren van de budha moeten bezitten/hebben bezeten. De binnenkant van de tempel was volledig van goud. Onderweg lopen we door een sloppenwijk van deze al arme stad. Erg leuk om zo kennis te maken met het dagelijks leven van de bevolking. Wel voelen we ons ontzettend bekeken, want we zijn ongeveer de enige westerlingen hier. Over een hele dag kom je dan ook maar een handvol andere westerlingen tegen. Na de Bo Tataung gaan we naar de Bogyoke Aung San Market. Doordat alle straatjes kriskras door elkaar lopen, is het moeilijk te bevatten hoe groot de markt werkelijk is. Wel is duidelijk dat ze heel veel van slippers, longyi's en heel veel juwelen houden, want dat is waar ongeveer 90% van de kraampjes uitbestaan. Op de markt zijn we lekker wat gaan eten op perfecte stoeltjes voor 6-jarigen... Wel hadden we hier onze persoonlijke 10-jarige ober die ons af en toe heerlijke koude lucht toewaaide. Hierna gingen we op weg naar de Shwedagon Paya, het hoogte punt van de dag. De tempel schijnt met zonsondergang op zn mooist te zijn. Na het beklimmen van de trappen naar de tempel begon het al vrij snel te gieten van de regen. Gelukkig zijn hier genoeg pagoda's om onder te schuilen. Als het hier regent wordt het hier nogal glad, iets wat Astrid zelf heeft moeten ondervinden. Na de stortbui kwamen er "gelukkig" bordjes met "Caution wet floor" te staan. Nadat de regen zo goed als was opgehouden, zijn we rond de tempel gaan lopen. En in plaats van dat de regen iets negatiefs was, gaf dit dit complex een extra soort schoonheid. Na nog wat ronddwalen en maken van wat foto's, zijn we gaan eten. Terug in het hostel hebben we kennis gemaakt met een Brit en Fransman. We hebben wat leuke tips gehad voor Thailand en Indonesie en gezellig naar Brazilie - Chili gekeken.

ZO 29.
Na een korte nacht werden we erg versuft wakker. We besloten na een moeizaam ontbijt nog even wat te slapen. Helaas hielp dit niet voor Levi en heeft hij de rest van de dag/avond kotstend de wc bezorgd. Astrid voelde zich daarna wel beter en is een stukje gaan wandelen en een balletje gaan hooghouden met de buurjongens. 's Avonds heeft ze met de Fransman, Brit en de Birmezen Nederland-Mexico gekeken. Gelukkig waren ze wel voor Nederland.

Ma 30 jun.
Vandaag gaan we met de bus naar Inlelake. We moeten om half 3 met de taxi naar het busstation. We hadden helaas geen tijd meer om iets anders te doen deze dag. De bus vertrekt gelukkig op tijd, maar komen we gelijk in de file te staan op het parkeerterein. De coentunnel is hier niks bij. Anderhalfuur later en een paar honderd meter verder kunnen we dan eindelijk Yangon uitrijden. Na een uurtje lekker doortuffen komen we stil te staan. Plaspauze? Nee helaas, het viel is kapot. Na een mislukte poging tot het maken hiervan, wordt er een andere bus ingeschakeld.Na ruim 4 uur wachten, kunnen we eindelijk weer verder gaan. Met een "heerlijk" muziekje op de "achtergrond", waarbij je je oortjes nog zo hard kon zetten, maar boven hun muziek kwamen ze niet uit. Gelukkig stopte dit rond 1 uur en konden we nog wat slaap pakken. Om een uur of 9 komen we aan in Nyaungshwe, het dorp aan het Inlelake. Ons hostel is verassend mooi en schoon. Op ons gemakkie zijn we een beetje door het dorp gelopen en boodschappen gedaan. In de avond hebben we een boottocht voor morgen geregeld voorop het Inlelake. We hebben net superlekkere Birmese curry gegeten, helaas kregen we dit weer niet op. Aan hoeveelheid zeker geen gebrek.

Smsen en bellen gaat niet met onze eigen simkaart. Als de simkaarten hier niet 85 euro waren, hadden we graag met jullie gebeld.

• 02 Juli 2014 - 18:53

Yvonne:

Heel leuk om wat van jullie te lezen, kijken jullie uit met wat julie eten want anders hang je de helft van de vakantie boven de wc veel cola drinken helpt ook tegen buik problemengeniet en doe voorzichtig en je hoeft me niet te bellen hoor, in Nederland bel je ook nooit xx

• 02 Juli 2014 - 20:56

Femke:

Super leuk om jullie reis te volgen! Cola, cola en nog eens cola niet vergeten ook in Thailand en Indonesie, zelfs het spoelen van je mond na het tandenpoetsen met alleen flessenwater die jezelf gekocht hebt en ook daadwerkelijk dicht zijn! Een zorgeloze reis gewenst!X Femke

• 02 Juli 2014 - 21:41

Yvonne:

Leuk jullie te volgen, zonde dat jullie de halve dag verslapen! Veel plezier. xxx

• 02 Juli 2014 - 22:43

Je Strandbuurvrouw Loes,:

Nou dat is dus een heel andere wereld wat een drukte en de lange wachttijd erg vervelend.

Maar alle begin is moeilijk straks gaat alles vast beter.

In ieder geval wat slaap ingehaald als ik het stukje lees .

Kijk uit naar het vervolg en heel veel plezier met het bekijken van al wat mooi is.

• 02 Juli 2014 - 23:19

Debby:

Geweldig om wat van jullie avontuur de lezen en fijn dat dat het nu gelukt is om wat te

plaatsen. Ik vind het al super leuk dat we af en toe kunnen appen.
    Ik had ook gehoord dat lauwe cola helpt voor je maag.

Kijk nu al uit naar het volgende verslag.
    Heel veel plezier. X

• 02 Juli 2014 - 23:42

Jos:

Leuk verslag hoor, jullie leven echt in een andere wereld als ik het zo lees. Geniet en doe voorzichtig ( ook met eten). Veel plezier!

• 03 Juli 2014 - 07:37

Lonneke:

Leuk om wat van jullie te horen!!
    Reizen is vaak afzien qua tijd, qua comfort maar je maakt we wat mee!! Haha!
    Heb je nou toch niet naar je tante geluisterd en een fles sterke drank gekocht op Schiphol!!
    Werkt echt hoor! En nooit op de markt eten ,ze kunnen het niet koel bewaren in die hitte!
    Verder tempo doeloe!! En maak er wat moois van!! Geniet! Xxx

• 03 Juli 2014 - 07:45

Peter:

Hoi wereldreizigers in spee leuke blog, het maakt zeker nieuwsgierig naar Azië
    Het kan niet vaak genoeg worden gezegd pas op met waterdrinken en alles wat met water is schoongemaakt zoals salades geniet volop ik blijf jullie volgen
    Laatste tip als je in de drukte loopt hang je rugzak op je buik groetjes Peter

• 03 Juli 2014 - 12:36

Hoi Astrid:

Leuk om zo jullie avonturen te lezen.
    Wat zullen jullie een hoop dingen gaan meemaken de aankomende tijd.
    Geniet ervan en verheug me nu alweer op jullie volgende blog.

• 03 Juli 2014 - 12:37

Marlies:

OK, dat waren wat opstartproblemen.....het vorige bericht was door mij geschreven.
    xxx
    Marlies

• 06 Juli 2014 - 11:41

Loes:

Hallo Astrid en Levi,
    Wat leuk om jullie avontuur op deze wijze te volgen.
    Ben je al uitgerust As?
    Ben benieuwd naar jullie volgende avonturen.
    En As, gefeliciteerd met je moeder.
    LiefsxxxxLoes

• 06 Juli 2014 - 16:02

Jamie:

Heeey
    wat leuk dat jullie de eerste dagen van de reis al gedeeld hebben!! hoop snel meer te lezen en veel plezier, sla maar wat extra cola in met al dat gekke eten :)

Xxxx Jamie

• 07 Juli 2014 - 11:01

Janine:

Superleuk dat ik wat van je/jullie reis mee krijg! Doe voorzichtig en vooral geniet!!!!
    Liefs, Janine

• 07 Juli 2014 - 16:01

Bills:

Hoi Astrid en Levi
    Wat leuk om jullie verhaaltjes te lezen, wist niet dat jij zo makkelijk kon schrijven Levi.
    Tot het volgende verhaal.

Dikke knuffels en kus van de Strijnijsjes uit Texel.
    Ger, Nills en de kids