Mingguhlaba (hallo) allemaal - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Astrid en Levi - WaarBenJij.nu Mingguhlaba (hallo) allemaal - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Astrid en Levi - WaarBenJij.nu

Mingguhlaba (hallo) allemaal

Door: Astrid en Levi

Blijf op de hoogte en volg Astrid en Levi

07 Juli 2014 | Myanmar, Nyaungshwe

Mingguhlaba (hallo) allemaal,

Blog nummer twee alweer, wat gaat de tijd snel zeg en wat hebben we veel beleefd de afgelopen paar dagen.

Woensdag 2 juli,
Om half 7 staat de wekker. We komen moeizaam ons bed uit, want vroeg slapen deden we zeker niet. Dit was vooral te verwijten aan onze twee huiskakkerlakken ( harrie de (kleine) in de badkamer en Henk de grote boven Levi zijn bed) in de hoop dat onze klamboe ze buiten houden, vallen we op een gegeven moment toch in slaap.
Maar goed, vroeg ons bed uit snel ontbijten en de boot in. Onze stuurman/gids Culin heeft ons op een hele leuke manier in zijn gebrekkige Engels zo veel mogelijk geprobeerd te vertellen.
We begonnen op het grote open meer varend langs de werkende vissers, die aan het uiterste uiteinde van hun boot op 1 been stonden en met hun andere been een peddel omklemde, waarmee ze zich voortbewogen en tegelijkertijd hun visnetten binnenhaalden. Daarna gingen we een soort moeras in, varend langs de 'floating villages': honderden houten huizen op bamboepalen. Sommige los in het water, andere via 'bruggen' met elkaar verbonden.
We gaan vandaag verschillende vakmanschappen bekijken die op en rond het meer beoefend worden. Als eerst gaan we kijken naar een werkende zilversmid. Vrij snel hierna stoppen we bij een lokale markt. Echt genieten is dit, van kruiden, groenten, vleeswaren tot benzine, alles is hier te koop. Ook al is het eigenlijk heel normaal, toch valt het afdingen ons als rijke westerlingen zwaar. Na de markt stoppen we bij een van de meest mooie pagoda's die we tot nu toe hebben gezien. Het is een complex van tientallen kleine pagoda's die met hun belletjes in de wind en met het prachtige uitzicht op het meer voor een heel vredig en mooi moment zorgen. Hierna gaan we de boot weer in en langs bij de wevers, de bootmakers en de sigarendraaiers en langs twee longneck-vrouwen die met hun gouden ringen om hun nek als attractie alleen voor de foto op een stoeltje zaten.
Als laatste brengen we een bezoek aan de drijvende tuinen waar dit meer bekend om staat. We mogen zelfs op een van de drijvende tuintjes staan. Na een laatste stop bij de vissers gaan we na een lange dag als kreeften (alhoewel we maar 1 uurtje zon hebben gezien) terug naar het hostel.

Donderdag 3 juli.
Gesloopt door de korte nacht en drukke dag moeten we er door de ontbijttijden toch vroeg uit. Eenmaal toch wakker brengen we een bezoek aan de ochtendmarkt in het dorp waar we slapen. Al lijkt het op het marktje waar we gister waren, is toch toch weer een erg leuke ervaring! Wel verkopen ze hier iets meer vlees waaronder kippenkoppen, darmen,nieren etc. Jammer genoeg wilde Astrid hier geen foto van maken... Ook hebben we eigenlijk nog niks raars gegeten of kunnen eten. Op straat wel de mogelijkheid tot wat volgens ons rat was, maar dat durven we niet helemaal aan. Na de markt huren we een fiets en gaan we op weg naar een wijngaard. Het zadel zit voor geen meter en de fietsen zijn duidelijk niet gemaakt voor onze 1,80 meter. Toch is het zeker leuk om even te fietsen en een goeie manier om zo de omgeving te verkennen. Bij de wijngaard aangekomen hebben we een mooi uizicht over het meer. Tijdens het wijnproeven begint het al snel gigantisch te regenen. Na binnen geschuild te hebben, fietsen we verder langs maisvelden, waar de werkende (voornamelijk) vrouwen vrolijk naar ons zwaaien en ons gedag zeggen. Je merkt dat de meeste touristen waarschijnlijk niet verder dan de wijngaard gaan, want ze zijn duidelijk geen toeristen gewend, wat leuke reacties opleverd! Na met verbazing te zijn ingehaald door een scooter met spullen erop die met moeite in de Touran hadden gepast,
Zijn we wat gaan drinken bij een 'restaurant' dat bestond uit twee tafeltjes, we zaten ook eigenlijk meer bij iemand thuis op het terras.

De volgende dag gaan we weer fietsen, nu de andere kant van het meer op. Helaas begint het snel te regenen. Na een poging tot kort schuilen zijn we daar ook maar meteen maar wat gaan eten want, stoppen deed het niet. Een lekkere, maar gigantisch vette maaltijd, waarna onze maag toch even ging protesteren. Gelukkig bleef het daarbij. Met de wetenschap dat het zal blijven regenen, gaan we met de regenjas aan toch maar op pad. Blijkbaar staat dit ons erg goed... We worden onderweg namelijk meerdere malen uitgelachen!! Met alleen maar twee redelijke uitzichtpunten op het meer valt deze tocht eigenlijk wel tegen. Het heuvel op heuvel af fietsen was wel leuk. Als we terugkomen in het dorp zijn wij tot en met onze onderbroek doorweekt. Hier bovenop is de weg van het dorp als we bijna terug zijn ook nog is gewoon droog... Blijkbaar trekt Astrid niet alleen muggen aan maar ook regen. We hebben wel lekker ruim 35 kilometer in de benen op fietsen die wij in NL toch echt weg zouden hebben gegooid.
Om half 9 's avonds pakken we de bus naar Mandalay en wat voor een bus! Een VIP-bus wel te verstaan! De bus heeft in de breedte maar drie brede leren stoelen die heerlijk ver naar achter kunnen. Er zit een heerlijk dekentje bij en we krijgen zelfs eten. En dat voor een luttele 10 euro per persoon! Het enige minpunt is de airco die op -20 staat, maar ach slaap lekker ;)

(We lopen even wat dagen achter, maar net zoals het internet hier zijn wij ook niet heel snel ;) )

• 07 Juli 2014 - 19:38

Willemijn:

Wat een leuke blog Astrid EN LEVI!!

• 07 Juli 2014 - 20:09

Axandra:

Ik sluit me bij de vorige schrijfster aan. Ik geniet v jullie verhalen

• 07 Juli 2014 - 20:16

Nina:

Leuk kinders!

• 07 Juli 2014 - 20:21

Leonie:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen! Klinkt heel gaaf, geniet van jullie reis!

• 07 Juli 2014 - 20:21

Yvonne:

Leuk die verslagen van jullie. Veel foto´s maken zodat je later veel herinneringen hebt.
    Veel genieten..................

• 07 Juli 2014 - 20:24

Loes Lanzaat:

Hoi Levi en Astrid, Wat maken jullie een hoop mee erg leuk om te lezen alleen kakkerlakken niet zo gezellig maar daar natuurlijk heel gewoon. Knap hoor zo,'n lange fietstocht je moet niet verdwalen. Nou veel groeten en oppassen tot het volgende verhaal.

• 07 Juli 2014 - 21:19

Yvonne:

Zelfs in Frankrijk wordt jullie blog met veel plezier gelezen,het klinkt geweldig allemaal dan is de Dordogne maar saai xxx

• 07 Juli 2014 - 21:24

Femke:

Mooi he, lekker genieten. Thailand zal jullie ook bekoren is wel een stuk toeristischer!

• 08 Juli 2014 - 09:16

Naomi:

Super leuk om te lezen allemaal leef! Nog veel plezier op jullie tripp x

• 08 Juli 2014 - 20:39

B .lanzaat :

Hai.lieverd hoe gaat het met je?
    Ik vind het heel leuk om al die verhalen van jullie te lezen.
    Wat maken jullie een hoop leuke dingen mee.
    Wat een leuke vakantie hebben jullie.
    Een dikke kus van je oma Bep

• 10 Juli 2014 - 13:28

Ger En Nills:

Hoi vakantiegangers,
    Gewoon frituren die kakkerlakken, waardeloos die beestjes.
    Wat een leuke dingen maken jullie mee, ben wel een beetje jaloers hier.
    Texel is ook top maar na 3 uur fietsen heb je het eiland al gezien. Is bij jullie wel anders.
    Kijk uit naar het volgende verhaal kanjers.
    Groetjes en een dikke knuffel Ger en Nills